آرتروسکوپی بیشتر بدانید

در مورد آرتروسکوپی بیشتر بدانید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در طی انجام فعالیت های روز مره تان دچار پا درد شده باشید اما « دسته از کسانی که از درد پا با علت وجود بیماری های متعددی رنج می برند باید از طریق روش های متعددی که به تشخیص و درمان آن برسند. آرتروسکوپی یکی از جدید و بهترین تکنیک ها مورد استفاده در این زمینه محسوب می شود که در ادامه این مطلب به توضیح بیشتری در این باره می پردازیم با ما همراه باشید تا با بروز ترین اطلاعات موجود در منابع متعدد و معتبر علمی اشنا شوید.

آرتروسکوپی چیست؟

آرتروسکوپی روشی برای تشخیص و درمان مشکلات مفصلی می باشد.Arthro به معنای مفصل و scopy به معنای دیدن است. آرتروسکوپی روشی است که با استفاده از آن جراح یک لوله باریک متصل به دوربین فیلمبرداری را از طریق یک برش کوچک وارد مفصل بیمار کرده و نمای داخل مفصل بیمار به یک مانیتور تصویری وصل خواهد شد.

آرتروسکوپی به جراح اجازه می دهد تا بدون ایجاد یک برش بزرگ، داخل مفصل بیمار را ببیند. جراحان حتی می توانند برخی از آسیب های مفصلی را در حین آرتروسکوپی، با ابزارهای جراحی نازک، از طریق برش های کوچک ترمیم کنند.

هدف از انجام دادن آرتروسکوپی چیست؟

پزشکان از آرتروسکوپی برای کمک به تشخیص و درمان انواع بیماری های مفصلی استفاده می کنند، که معمولا شامل موارد زیر است:

• زانو
  • شانه
  • آرنج
  • مچ پا
  • لگن
  • مچ دست

روش های تشخیصی

زمانی که اشعه ایکس و سایرروش های تصویربرداری، نمی توانند در تشخیص به پزشک کمک کنند. اغلب پزشک از روش آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان استفاده خواهد کرد.

روش های جراحی

آرتروسکوپی روش درمان غیر تهاجمی است و پزشک گاهی می تواند بدون جراحی درمان را انجام دهد.

شرایطی که با آرتروسکوپی درمان می شوند عبارتند از:

• شل شدن قطعات استخوان
  • آسیب دیدگی غضروف
  • التهاب مایع مفصلی
  • پارگی رباط
  • اسکار در مفاصل

اقدامات قبل از آرتروسکوپی

اقدامات قبل از جراحی  بستگی به هدفی دارد که جراح آرتروسکوپی برای بررسی یا ترمیم مفاصل بیمار در نظر می گیرد.

به طور کلی بیمار برای انجام آرتروسکوپی مستلزم به رعایت موارد زیر است.

• اجتناب از مصرف برخی داروها: ممکن است پزشک از شما بخواهد از مصرف داروها یا مکمل های غذایی که خطر خونریزی را افزایش می دهد خودداری کنید.
  • ناشتا بودن: ناشتا بودن بستگی به نوع بیهوشی دارد، ممکن است پزشک توصیه کند پیش از عمل جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • ضرورت داشتن همراه : پس از انجام جراحی بیمار به همراه نیاز خواهد داشت، بنابراین اطمینان حاصل کنید که شخصی همراه شما خواهد بود.
  • انتخاب لباس مناسب: از لباس های گشاد و راحت استفاده کنید مثلاً: اگر آرتروسکوپی زانو را می خواهید انجام دهید، از شلوار کوتاه استفاده کنید تا پس از اتمام عمل بتوانید به راحتی لباس بپوشید.

در طول روش آرتروسکوپی چه اتفاقی رخ می دهد؟

نوع بیهوشی مورد استفاده بستگی به روش کار  دارد.

• بی حسی موضعی: داروی بی حسی در زیر پوست تزریق می شود تا بیمار در حین انجام آرتروسکوپی احساس درد نکند، همچنین بیمار در حین آرتروسکوپی بیدار خواهد بود.
  • بیهوشی منطقه ای: شایع ترین شکل بی حسی این نوع بی حسی می باشد. در این روش داروی بی حسی به طور مستقیم در محدوده عصبی که مکر ستون فقرات قرار گرفته است، منتقل می شود. این نیمه پایینی بدن شما را بی حس می کند اما بیدار می مانید.
  • بیهوشی عمومی: با توجه به طول مدت جراحی، ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. بیهوشی عمومی به صورت وریدی انجام می شود.

بیماران با توجه به روشی که انجام خواهد شد در بهترین موقعیت قرار خواهند گرفت. و ممکن است، برای کاهش خونریزی و افزایش دید داخل مفصل از تورنیکت استفاده شود.

روش دیگر برای بهبود دید داخل مفصل با استفاده از پر کردن مفصل با یک مایع استریل صورت می گیرد. این باعث گسترش اطراف مفصل می شود.

یک برش کوچک برای ورود لوله آرتروسکوپی در مفصل ایجاد می شود. سایر برش های کوچک در نقاط مختلف اطراف مفصل به جراح اجازه می دهد تا در صورت لزوم برای ترمیم مفصل، ابزارهای جراحی  وارد مفصل شوند و ساکشن، برش انجام شود

برش ها به قدری کوچک خواهند بود که با یک یا دو بخیه و یا با استفاده از نوار چسب های استریل بسته خواهند شد.

چگونگی انجام آرتروسکوپی
در حین انجام آرتروسکوپی

پس از جراحی آرتروسکوپی

معمولا زمان جراحی آرتروسکوپی طولانی نمی باشد. به عنوان مثال، آرتروسکوپی زانو حدود یک ساعت طول می کشد. پس از جراحی بیمار را به اتاق جداگانه ای منتقل می کنند تا قبل از ترخیص توسط پزشک کنترل شود و بهبود پیدا کند.

مراقبت های بعد ازآرتروسکوپی شامل موارد زیر باشد:

• داروها: پزشک شما ممکن است برای تسکین درد و التهاب دارو تجویز کند.
  • استفاده از روش I.C.E : استفاده از این روش)Rest استراحت(، )Iceیخ(، )Compressionفشرده سازی( و )Elevationبالا بردن ) موجب کاهش تورم و درد مفصل برای چندین روز  می شود.
  • حفاظت: ممکن است لازم باشد، بیمار از اسپلینت موقت استفاده کند و همچنین برای راحتی و محافظت با استفاده از عصا حرکت کند .
  • تمرینات: ممکن است پزشک برای تقویت عضلات و بهبود عملکرد مفصل، فیزیوتراپی و توان بخشی را برای شما تجویز کند.

خطرات ناشی از آرتروسکوپی

آرتروسکوپی روشی بسیار ایمن است و همچنین عوارض آن نیز بسیار نادر است. با این وجود به ندرت ممکن است باعث بروز خطرات شود. اگر آرتروسکوپی توسط جراح با تجربه انجام شود مطمئنا خطرات به حداقل خواهد رسید.

مشکلات احتمالی عبارتنداز:

• آسیب به بافت یا عصب: قرارگیری و حرکت ابزارها در داخل مفصل می تواند به ساختارهای مفصل آسیب برساند.
  • عفونت: هر نوع جراحی خطر عفونت را به همراه خواهد داشت.
  • لخته شدن خون: به ندرت، روش هایی که بیش از یک ساعت طول بکشد می توانند خطر ایجاد لخته های خون در پاها یا ریه ها را افزایش دهند.

در صورت بروز موارد زیر پس از آرتروسکوپی با جراح تماس بگیرید:

• تسکین نیافتن درد با دارو
  • از محل برش خود
  • ترشح از بخیه ها
  • قرمزی یا تورم
  • بی حسی یا گز گز کردن

نتایج آرتروسکوپی

به طور کلی، پس از چند روز بیمار می تواند فعالیت های سبک را شروع کند. احتمالا بیمار پس از جراحی طی یک تا سه هفته می تواند دوباره رانندگی کند و چند هفته پس از آن فعایت های روزمره را ازسر بگیرد.

با این حال، دوره نقاهت در همه افراد یکسان نیست با توجه به شرایط بیمار ممکن است دوره نقاهت و توان بخشی در هر فرد متفاوت باشد.

جراح در اسرع وقت تشخیص حاصل از آرتروسکوپی را با بیمار در میان می گذارد و هم چنین بر پیشرفت و مشکلات بیمار نظارت خواهد کرد.

Souce: https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/arthroscopy/about/pac-20392974