عمل تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو

آن دسته از کسانی که بنا به دلایل مختلفی دچار آسیب های ناحیه مفصل زانو شده اند عمدتاٌ از درد و ناراحتی فراوانی رنج می برند.

پس به دنبال یکی از بهترین روش های درمانی هستند تا بتوانند هر چه سریع تر از رنج ها از این دست رهایی یابند.

با مراجعه به مراکز فوق تخصصی ارتوپدی و جراحی های زانو و لگن در شهر محل سکونت تان می توانید این مشکل را پس از معاینات بالینی فراوان، با استفاده از روش تعویض مفصل زانو برطرف می کنند.

جراحی تعویض مفصل زانو از جمله تکنیک های درمانی موثر بوده تا کنون میزان بالایی از رضایت مندی و موفقیت از آن در کشور مان شاهد بودیم.

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو یک روش جراحی است که با استفاده از آن مفصل آسیب دیده زانو بیمار با مفصل مصنوعی جایگزین می شود. زانو یک مفصل لولایی(مفصلی را که در یک سطح حرکت می کند، مفصل لولایی می نامند) است که برای بسیاری از فعالیت های روزمره ضروری می باشد. زانو از سه استخوان فمور ( استخوان ران) تیبیا، (استخوان درشت نی) و پاتلا(کشکک) تشکیل شده است.

در طی تعویض کامل زانو، انتهای استخوان فمور برداشته شده و با ورقه فلزی جایگزین می شود. انتهای استخوان تیبیا نیز برداشته خواهد شد و یک قطعه پلاستیکی جایگزین می شود. بسته به شرایط مچ پا ممکن است در جراحی مفصل زانو، از یک قطعه پلاستیکی در زیر سطح مچ پا استفاده شود. مواد مصنوعی تعویض زانو پروتز نام دارد.

رباط صلیبی خلفی((PLC بافتی است که معمولا موجب ثابت نگه داشتن مفصل زانو می شود. این رباط به استخوان تیبیا متصل شده است. معمولا در جراحی تعویض مفصل زانو این رباط نگه داشته می شود، اما ممکن است، در برخی شرایط از بین برود و مواد پلی اتیلن جایگزین شود.

عمل تعویض مفصل زانو
جراحی تعویض مفصل زانو

کدام افراد باید برای تعویض مفصل زانو اقدام کنند؟

جراحی تعویض کامل زانو برای بیمارانی در نظر گرفته می شود که مفاصل زانوی آن ها در اثر ابتلا به آرتروز شدید، ضربه و در یا اثر سایر بیماری های مخرب مفصل، آسیب دیده باشد. آرتروز معمولا در سنین بالای 50 سال رخ می دهد در این بیماری غضروف مفصل کم کم آسیب دیده و از بین می رود و منجر به سائیدگی استخوان می شود که در نهایت منجر به کاهش عملکرد و محدودیت حرکت خواهد شد. آرتروز شدید شایع ترین علت برای تعویض مفصل زانو می باشد.

زمانی که مفصل زانو آسیب دیده باشد، درد و سفتی به مرور زمان افزایش می باید و همچنین منجر به کاهش عملکرد فعالیت های روزمره خواهد شد، این احساس درد باعث می شود بیمار تصمیم به تعویض مفصل زانو بگیرد همینطور تصمیم گیری در مورد زمان مناسب برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو پیچیده است. بیماران قبل از تصمیم گیری در مورد تعویض مفصل زانو، باید خطرات و مزایای آن را در نظر بگیرند.

اقدامات قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

پزشک قبل از جراحی، مفاصل مجاور زانوی بیمار (لگن و مچ پا) معاینه خواهد کرد. این معاینه به منظور به دست آمدن نتیجه مطلوب و بهبودی بیمار پس از جراحی انجام می شود. علاوه بر این، تمام داروهای مصرفی توسط پزشک بررسی خواهد شد، همچنین ممکن است، مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) و دارو های ضد التهابی مانند: آسپرین قبل از جراحی تعویض مفصل زانو متوقف شود.

قبل از جراحی آزمایشات معمولی خون و آزمایش ادرار به منظور اطلاع از سلامتی بیمار انجام می شود. همچنین برای بررسی قلب و ریه بیمار اشعه ایکس قفسه سینه و EKG  انجام می شود. اگر بیماردارای وزن باشد، جراحی پس از کاهش وزن بیمار انجام خواهد شد. زیرا اضافه وزن بدن به راحتی زانوی تعویض شده را در معرض خطر شل شدن و یا دررفتگی قرار می دهد و بهبودی را دشوارتر خواهد کرد.

اقدامات پس از جراحی و دوره نقاهت تعویض مفصل زانو

معمولا جراحی تعویض مفصل زانو 1تا3 ساعت طول خواهد کشید. پس از جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل خواهد شد و تمام علائم حیاتی بیمار کنترل می شود. در صورتی که علائم حیاتی بیمار ثابت باشد بیمار به بخش منتقل می شود.

دفع ادرار می تواند پس از عمل برای بیمار دشوار باشد و این مشکل می تواند با داروهای مسکن تشدید شود. یک سوند وارد مجرای ادرار شده تا به بیمار در دفع کمک کند.

فیزیوتراپی بخشی بسیار مهم در توانبخشی پس از جراحی تعویض مفصل زانو است و برای رسیدن بیمار به بهبودی تاثیر فراوانی دارد.. بیماران می توانند 48 ساعت پس از جراحی فیزیوتراپی را شروع کنند. در طی روزهای اولیه فیزیوتراپی می تواند موجب درد، ناراحتی و سفتی شود. اما به مرور زمان این مشکلات برطرف شده و بیمار را به نتیجه مطلوب نزدیک خواهد کرد.

پس از جراحی تعویض مفصل زانو بیماران باید راه رفتن را با واکر و عصا آغاز کنند، اما به مرور بیماران می توانند از پله ها نیز بالا و پایین بروند. پزشک تمریناتی را برای تقویت عضله ران و ساق پا به بیمار می دهد.

برای نتیجه مطلوب پس از جراحی تعویض مفصل زانو، باید بیماران یک دوره درمان فیزیکی را همراه با تمرینات خانگی برای تسریع در روند بهبودی انجام دهند. همچنین از بیماران خواسته می شود که برای جلوگیری از ایجاد زخم (و انقباض) این تمرینات را پس از جراحی انجام دهند .

زخم ناشی از جراحی توسط پزشک برای اطلاع از بهبودی کنترل می شود. هم چنین بیماران باید مراقب علائم هشدار دهنده عفونت، از جمله قرمزی غیرطبیعی، افزایش گرما، تورم یا درد غیرمعمول باشند. بیماران باید هرگونه آسیب دیدگی مفصل را فوراً به پزشک اطلاع دهند.

معمولا فعالیت های روزمره باید به فعالیت هایی محدود شوند که خطر آسیب رساندن به مفصل تعویض شده را نداشته باشد. بیمار پس از جراحی باید از ورزش هایی مانند دویدن و همچنین ورزش های تماسی خودداری کند و در عوض ورزش هایی مانند شنا را انجام دهد. شنا برای بیمارانی که تعویض مفصل زانو انجام داده اند بسیار مفید است، زیرا این ورزش بدون ایجاد فشار و استرس بر روی مفصل تعویض شده باعث تقویت قدرت و استقامت عضلات می شود.

خطرات ناشی از تعویض مفصل زانو چیست؟

جراحی تعویض مفصل زانو مانند هر جراحی دیگر ممکن است دارای خطرات احتمالی باشد اما اگر این جراحی توسط جراح با تجربه صورت بگیرد خطرات به حداقل خواهد رسید.

خطرات احتمالی تعویض مفصل زانو شامل لخته شدن خون در پاها است که می تواند به سمت ریه ها حرکت کند(آمبولی ریه). آمبولی ریوی می تواند باعث تنگی نفس، درد قفسه سینه و سرفه شود. سایر خطرات شامل عفونت ادراری، حالت تهوع و استفراغ (به علت مصرف مسکن )، درد و سفتی مزمن زانو، خونریزی در مفصل زانو، آسیب عصبی، آسیب رگ های خونی و عفونت زانو می باشد که می تواند نیاز به جراحی مجدد داشته باشد. هم چنین ممکن است برخی از افراد به داروی بیهوشی واکنش نشان دهند.

بسیاری از بیمار های که از مزایا این روش بهره مند شده اند تا کنون رضایتمندی بالایی داشته اند. پس به شما مخاطبین عزیز توضیه می کنیم از بهترین فوق تخصص ارتوپدی در مراکز معتبر جراحی های زانو و لگن در شهر محل سکونت تان کمک بگیرید تا از عوارض جانبی این عمل در امان بمانید.

در ادامه نیز چنانچه سوالی در خصوص این جراحی مهم در مفصل زانو داشتید می توانید در ذیل این مطلب در بخش دیدگاه وب سایت مطرح کنید تا متخصصین حاضر در کلینیک ژیوان پاسخی مناسب و در خور در اختیارتان قرار دهند.

SOURCE: https://www.medicinenet.com/total_knee_replacement/article.htm