تعویض مفصل هیپ

جراحی تعویض مفصل لگن

بعضی مواقع پیش می آید که مفصل ران بر اثر یک سری علائم دچار درد شدید می شود و در این مواقع ممکن است که برای بهبود نیاز به جراحی داشته باشد. آرتروسکوپی هیپ یا لگن یک نوع جراحی است که امکان دیده شدن مفصل ران، بدون ایجاد برش در آن وجود دارد، از این طریق جراحان به راحتی می توانند مفصل ران را از طریق پوست یا سایر بافت ها مشاهده نمایند. آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات مفصل ران مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آرتروسکوپی مفصل ران، جراح یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ را وارد مفصل ران می کند. دوربین تصاویر گرفته شده را بر روی مانیتور پخش می کند تا جراح بتواند از وسیله های جراحی برای این عمل با توجه به تصاویر دریافتی استفاده نماید. دوربین آرتروسکوپ و وسایل این جراحی ریز می باشند، بنابراین جراح می تواند برش های بسیار ریزی را برای انجام جراحی به کار گیرد ولی این برش ها نباید بزرگ باشند. ایجاد برش های کوچک باعث می شود که درد بیمار کمتر شود و سفتی مفصل بیمار کاهش پیدا کند و طول دوره استراحت برای بهبودی کمتر شود تا فرد زودتر به فعالیت های روزمره خود برسد.مایار کلینیک

آناتومی مفصل ران

این نوع مفصل از مفصل های توپی و سوکتی است. که این سوکت به وسیله استابولوم که بخشی از استخوان لگن است به وجود می آید. شکل توپی همان انتهای استخوان ران می باشد. این دو نوع استخوان به وسیله بافت غضروف پوشیده شده اند، که یک سطح صاف و بدون اصطکاک را تشکیل می دهد و به استخوان کمک می کند تا به راحتی روی همدیگر حرکت کنند. نوارهای بافت رباط، مفصل را احاطه می کنند و با تشکیل کپسول باعث نزدیک شدن مفصل به هم می شوند. غشای نازک سینوویوم، سطح زیرین کپسول را می پوشاند و با تولید مایع مفصلی باعث روان شدن مفصل ران می شود.

مفاصل موجود در بدن ما به طور عمده به دو بخش تقسیم می شوند که شامل:

• مفصل گوی و کاسه
  • مفصل لولایی

مفصل به کار رفته در قسمت های لگنی از نوع گوی و کاسه می باشد. علت اصلی هم این است که لگن قسمت مرکزی بدن می باشد و به دلیل اتصال به استخوان های ران باید دارای دامنه حرکتی بالایی باشد. در مفصل لگن یک حفره به نام استابولوم وجود دارد. که این حفره از سه استخوان ایلیوم، ایسکیوم و پوبیس ساخته شده است. بخش آستر مانند اطراف لگن هم کپسول لگنی نامیده می شود. و قسمت پشتی کپسول مسئول خونرسانی به مفصل می باشد. در قسمت های داخل مفصل یک آستر به نام سینوویوم وجود دارد که مسئول ترشح مایعی روان کننده به نام سینوویال است که سبب تسهیل حرکت در قسمت مفصل لگن می شود. آسیب مفصل لگن تاثیر بسیار زیاد در حرکات بدن دارد و به همین منظور استفاده از تکنیک هایی چون تعویض مفصل بسیار ضروری می باشد.

علت ایجاد نقص در مفصل لگن

به طور کلی فرایند تخریب در مفصل در همه جای بدن به صورت تدریجی می باشد، اما این فرایند مقداری در مفصل های لگن با سرعت بیشتری صورت می گیرد، شاید علت اصلی آن این باشد که میزان حرکت در مفصل های لگن از جاهای دیگر بدن بیشتر است ولی در هر صورت علت هر چه که باشد در صورت آسیب به مفصل، در سطوح مفصلی کولاپس اتفاق می افتد که این مورد استخوان زیر مفصلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب اختلال در حرکت می شود. علل ایجاد آسیب در مفصل می تواند متفاوت باشد.

• یکی از علل رایج کاهش و یا فقدان ماده ی سینوویال است که سبب ایجاد اصطکاک در مفصل ها شده و در نتیجه سبب ساییدگی در محل تماس مفصل ها می شود.
  • یکی از علل دیگر سفت و یا چسبنده شدن ماهیچه های کپسولی است که در نهایت سبب سختی در حرکت مفصل ها و افزایش ساییدگی آن ها می شود.
  • بیماری هایی چون آرتریت هم در مواقع حاد می تواند سبب آسیب مفصل شود.

تعویض مفصل لگن چیست؟

در یک تعریف ساده در تعویض مفصل قسمت های مفصلی که هم می تواند شامل فقط گوی و یا گوی و کاسه با هم باشد خارج شده و به جای آن پروتز قرار می گیرد. این عمل جراحی ممکن است به صورت کامل و یا نیمه کامل صورت بگیرد. در نوع کامل قسمت های مفصلی در گوی و سر ران و هم چنین کاسه و لگنی کاملا خارج شده و با پروتز های مصنوعی جایگزین می شود. اما در نوع ناکامل فقط قمت های گوی  و یا همان سر ران جایگزین می شود. این روش جراحی در درمان مشکلات مفصل بسیار موثر و کارآمد است و میلیون ها نفر با این روش درمان شده اند.

مزایای استفاده از این روش

درد های ناحیه مفصل بسیار آزاردهنده و در بسیاری از موارد سبب افتادگی فرد و ناتوانی از انجام کار های روزمره می شود. همچنین این عارضه در صورتی که درمان نشود به راحتی می تواند قسمت های حرکتی دیگر بدن را هم تحت تاثیر قرار دهد.

شاید یکی از مهم ترین عوارض آسیب مفصل ایجاد فشار بر روی کمر و  آسیب به ستون فقرات می تواند باشد که در صورت عدم درمان آن آسیب های جدی به ستون فقرات فرد وارد شود. از عوارض دیگر هم می توان به آسیب به مفصل زانو و در نتیجه کاهش تحرک در فرد اشاره کنیم که علل اصلی ایجاد اضافه وزن در این افراد است. به همین منظور تعویض مفصل لگن یکی از روش های درمانی موثر در این خصوص می باشد که علاوه بر درمان آسیب دیدگی مفصل باعث جلوگیری از آسیب به سایر نواحی بدن هم می شود.

در چه مواقعی آرتروسکوپی هیپ یا لگن قابل انجام است؟

برای بیماری های مفصل ران که با استفاده از دارو و درمان هایی مانند: فیزیوتراپی درمان نمی شود از آرتروسکوپی هیپ باید استفاده شود. با انجام آرتروسکوپی، تمام درد های اطراف مفصل به راحتی برطرف می شوند. این موارد عبارتند از:

• تشکیل استخوان اضافی در سر استخوان ران، که در این اختلال استخوان اضافی در امتداد استابولوم ران به وجود می آید. این استخوان اضافی به حدی رشد می کند که مانع از انجام حرکت می شود که به آن خار استخوان نیز گفته می شود.
  • کم عمق شدن سوکت ران که به آن دیسپلازی گفته می شود. این وضعیت باعث ایجاد فشار بیشتر به ناحیه لابروم در هنگام حرکت می شود تا سر استخوان در داخل سوکت قرار گیرد و لابروم در اثر این فشار در معرض پارگی بیشتر قرار می گیرد.
  • ساییدگی یک تاندون مفصل ران در اثر ایجاد سندرم مفصل ران به وجود می آید. در برخی از موارد در اثر ساییدگی های مکرر تاندون آسیب می بیند و نیاز به آرتروسکوپی هیپ یا لگن دارد.
  • التهاب بافت های اطراف مفصل باعث ایجاد سینوویت می شود که در این صورت غضروف سست شده و در داخل مفصل حرکت می کند.
  • عفونت مفصل ران هم از جمله مواردی است که به آرتروسکوپی هیپ یا لگن احتیاج دارد.

انجام آرتروسکوپی هیپ یا لگن

برای انجام این جراحی باید ابتدا به مشاوره جراح گوش دهید تا تمام مشکلات پیش رو را برای شما روشن کند و روند جراحی را توضیح دهد. بیمار در صورت داشتن بیماری زمینه ای و همچنین مصرف دارویی خاص باید همه را به جراح خود اطلاع دهد. در صورتی که بیمار مریضی دیگری نداشته باشد انجام آرتروسکوپی به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن انجام می شود. برای انجام این عمل بیهوشی عمومی صورت میگیرد.

برای انجام این عمل پای بیمار در ابتدا به حالت کششی در می آید تا مفصل ران از سوکت کشیده شود و جراح بتواند وسایل جراحی را وارد کند و همه محیط مفصل را ببیند و عمل های لازم برای درمان را انجام دهد. بعد از ایجاد کشش ران، جراح باید یک سوراخ را برای وارد کردن آرتروسکوپ به ران ایجاد کند که از طریق آرتروسکوپ آسیب های وارد شده به ران و مفصل را ببیند.

یک مایع به وسیله آرتروسکوپ جاری می شود که علاوه بر جلوگیری از خونریزی، دید واضحی را از محیط مفصل ایجاد کند. جراح باید ابتدا تمام آسیب هایی را که میبیند شناسایی کند و سپس درمان را در پیش بگیرد. هنگامی که مشکل اصلی تشخیص داده شد، جراح باید ابزارهای پزشکی نازک دیگری را از طریق برش های ایجاد شده وارد کند، که بسته به نوع آسیب ایجاد شده این ابزارها و مراحل درمان متفاوت می باشد.

درمان هایی که در طول آرتروسکوپی انجام می شوند، عبارتند از:

صاف کردن و ترمیم غضروف پاره شده، اصلاح خارهای استخوانی ایجاد شده و برداشتن بافت مفصلی که ملتهب شده است. هر کدام از این جراحی ها نیاز به ابزارهای مخصوصی دارد که جراح متناسب با نوع عمل از آنها استفاده می کند. برای انجام لنگر بخیه ها به استخوان از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود. مدت زمان عمل و جراحی به نوع آسیب وارده به مفصل بستگی دارد، برش های آتروسکوپی بخیه زده می شوند یا با استفاده از نوارهای پوستی، توسط جراح پوشانده می شوند. استفاده از پانسمان جاذب بر روی مفصل نیز مفید و موثر است.

مراقبت های بعد از آن

یکی از روش های مراقبتی پس از جراحی که بسیار هم موثر است فیزیوتراپی می باشد. در فیزیوتراپی بر روی دامنه حرکتی مفصل کار انجام می شود و همین موضوع سبب می شود تا فرد دامنه حرکتی خود را مجددا بازیابی کند. همچنین در فیزیوتراپی پس از جراحی بر روی تقویت عضلات لگن و ران کار انجام شده که این مورد سبب افزایش قدرت عضلانی موجود در اطراف مفصل شده و روند بهبودی را سرعت می بخشد

عوارض آرتروسکوپی هیپ یا لگن

اگر جراحی آرتروسکوپی توسط یک جراح با تجربه و با مهارت انجام شود، عوارضی بعد از عمل مشاهده نمی شود. ولی ممکن است که بعد از عمل به اعصاب اطراف مفصل و یا عروق خونی و خود مفصل آسیب هایی وارد شود. کشش اعصاب و بی حسی موقتی نیز بعد از این جراحی ممکن است رخ دهد. ولی ایجاد عفونت و لخته های خونی در محل جراحی بسیار نادر است. در هر صورت، اگر جراح شما کاربلد باشد، امکان بروز این عوارض بسیار کاهش می یابد.

تعویض مفصل لگن یکی از روش های درمانی موثر برای درمان مفاصل آسیب دیده در لگن می باشد. این روش می تواند به صورت کامل و یا ناکامل انجام شود و نحوه ی انجام آن در هر فردی بستگی به میزان آسیب وارده به مفصل دارد. این روش درمانی بسیار با اهمیت بوده چرا که علاوه بر درمان مفاصل آسیب دیده لگن و بهبود حرکت در بیماران سبب جلوگیری از آسیب به سایرمفاصل بدن می شود.

برای انجام آرتروسکوپی هیپ یا لگن، حتما به یک جراح متخصص که دارای مهارت و تجربه در این زمینه باشد مراجعه نمایید، و ابتدا از پزشک مشاوره دریافت کنید تا با اطمینان خاطر بتوانید برای این جراحی آماده شوید.