جراحی استئوتومی

همه چیز درباره جراحی استئوتومی

استئوتومی هر جراحی است که باعث برش و تغییر شکل استخوان های شما می شود. ممکن است برای ترمیم مفصل آسیب دیده به این نوع روش ها نیاز داشته باشید. این هم چنین برای کوتاه یا بلند کردن استخوان تغییر شکل یافته است که مانند مفصل آن با یک مفصل کنار نمی رود.

برای انجام استئوتومی لازم نیست خیلی بیمار یا پیر باشید. بسیاری از افراد جوان و سالم این جراحی را به عنوان راهی برای به تعویق انداختن تعویض مفصل ران یا زانو برای سال های طولانی انجام می دهند.

مشکلات زانو از آزاردهنده ترین دردهایی می باشند، که ممکن است افراد به دلایل مختلفی آن را تجربه نمایند. یکی از مشکلات رایج زانوها که می تواند منجر به اختلال در راه رفتن، دردهای کمر و درد در ناحیه مچ پاها شود، انحراف زانوها است. کج بودن زاویه قرارگیری زانوها می تواند منجر به فاصله زیاد و یا عدم فاصله میان زانوها شود. در این صورت برای درمان معمولا از روش جراحی استئومی زانو استفاده می گردد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با جراحی استئومی زانو، مزایا و معایب این روش و هر آنچه نیاز است در رابطه با آن بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

جراحی استئوتومی چیست؟

استئوتومی در لغت به معنای “بریدن استخوان” است. در استئوتومی زانو، یا از ناحیه درشت نی (استخوان ران) یا استخوان ران (استخوان ران) بریده می شود و سپس برای از بین بردن فشار روی مفصل زانو تغییر شکل می یابد. استئوتومی زانو هنگامی استفاده می شود که بیمار مبتلا به آرتروز در مراحل اولیه باشد که فقط به یک طرف مفصل زانو آسیب زده است.

انواع استئوتومی

این روش می تواند مشکلات بسیاری از استخوان ها و مفاصل را برطرف کند.

مفصل ران

در حین جراحی، پزشک سوکت مفصل ران شما را تغییر شکل می دهد تا توپ مفصل ران شما را بهتر بپوشاند.

زانو: یک کاسه زانو که کاملا صاف نباشد می تواند دردناک باشد و آرتروز می تواند آن را بدتر کند. در طی استئوتومی زانو یا درشت نی (استخوان فوقانی استخوان ران) یا استخوان ران (استخوان تحتانی ران) شما بریده شده و تغییر شکل می یابد. این فشار از طرف آسیب دیده مفصل زانوی شما می گیرد.

استئوتومی مفصل ران

ستون فقرات

یک قطعه استخوان به شکل گوه از بخشی از ستون فقرات شما برداشته می شود تا یک گودی را اصلاح کند یا قوز را کاهش دهد.

فک

استخوان های صورت برخی از افراد با نیش دندان آن ها بهم نمی خورد. استئوتومی فک پایین (فک پایین) فک پایین شما را به موقعیت جدید منتقل می کند.

انگشت شست پا

بخشی از استخوان را می توان از انگشت شست پا برداشت تا آن را صاف کرده و جلوی گرفتگی آن در انگشتان دیگر را بگیرد.

چانه: جراحان متبحر با استفاده از استئوتومی یک چانه پهن یا مربع را باریک می کنند.

جراحی استئومی زانو چیست؟

جراحی استئومی زانو نوعی روش تهاجمی است. که در آن برشی روی استخوان پا زده می شود. سپس قسمتی از زانو که دچار انحراف شده است، مانند استخوان تیبیا (ساق) یا استخوان فمور (ران) اصلاح می گردد. این کار به منظور کاهش فشار روی زانوها انجام می شود. معمولا از روش جراحی استئومی زانو زمانی استفاده می گردد که، بیماری فرد در مراحل ابتدایی آرتروز زانو می باشد. زیرا در این مرحله تنها یک سمت از زانو دچار آسیب دیدگی شده است. در این مرحله با ایجاد برش مناسب روی استخوان پزشک می تواند فشار وارده بر زانو را کاهش دهد. که در نهایت به بهبود عملکرد زانو و کاهش دردهای ناشی از فشار کمک می نماید. در صورتی که در این مرحله آرتروز درمان نشود، می تواند موجب آسیب های جدی تری شود. که منجر به ساییدگی مفاصل شده و درد و احساس سفتی زانو را به همراه خواهد داشت.

مزایا و معایب جراحی استئومی زانو

مزایا:

• از مهم ترین مزایای جراحی استئومی زانو می توان به حفظ آناتومی زانوها در کنار برطرف نمودن مشکلات زانو اشاره نمود.
  • از طرفی در صورتی که از این روش برای درمان استفاده نمایند، تا سالیان بسیار طولانی نیازی به تعویض مفصل زانو نخواهند داشت.
  • پس از انجام جراحی استئومی زانو، فرد هیچ گونه محدودیتی در فعالیت های عملکردی خود نخواهد داشت. حتی می توانند در فعالیت های ورزشی سنگین نیز شرکت نمایند.

معایب:

• دوره ریکاوری پس از انجام این روش درمانی، نسبتا طولانی است.
  • همچنین بیماران بلافاصله پس از جراحی نمی توانند وزن خود را روی زانوی آسیب دیده تحمل نمایند.
  • میزان کاهش درد پس از انجام این درمان نسبت به روش تعویض مفصل کمتر خواهد بود.
  • انجام این روش درمان می تواند در صورت نیاز به تعویض مفصل، آن را با مشکل روبرو شود.

چه کسانی کاندیدای جراحی استئومی زانو می باشند؟

• افرادی که وزن نرمال و مناسبی دارند می توانند از این روش درمانی استفاده نمایند.
  • افرادی که سن آن ها کمتر از 60 سال می باشد.
  • افرادی که سبک زندگی سالم و نرمالی دارند.
  • معمولا استفاده از این روش به کسانی توصیه می شود که تنها یک سمت از زانوهایشان آسیب دیده است.
  • افرادی که می خواهند از این روش برای درمان استفاده نمایند. باید بتوانند زانوی آسیب دیده خود را به صورت 90 درجه خم و راست کنند.
  • استفاده نمودن از این روش درمان برای افرادی که دچار روماتیسم مفصلی می باشند، مناسب نیست.

استئوتومی چگونه انجام شده است؟

این می تواند یک جراحی پیچیده باشد. در بسیاری از موارد، ممکن است نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشید. یا ممکن است بتوانید یک مرکز پزشکی انتخاب کنید که این نوع روش ها را اغلب انجام دهد.

پزشک شما پیش از موعد گزینه های بیهوشی شما را با شما در میان می گذارد. بسیاری از افراد بیهوشی عمومی دارند، به این معنی که شما در حین جراحی خواب خواهید بود. اگر قرار است استئوتومی روی استخوانی در نیمه تحتانی بدن انجام شود، ممکن است بتوانید به جای آن یک ضربه نخاعی انتخاب کنید. با این کار می توانید برای عمل جراحی بیدار باشید اما زیر کمر خود را بی حس کنید.

برای اقدامات جزئی (مانند انگشت شست)، ممکن است بیهوشی موضعی بگیرید. این فقط محل جراحی را بی حس می کند.

در طی استئوتومی، یک جراح یک برش کوچک در پوست شما ایجاد می کند. او از سیم های راهنمای ویژه ای برای اندازه گیری استخوان شما استفاده می کند، سپس با استفاده از اره مخصوص جراحی بخشی را بیرون می آورد.

در مرحله بعدی، او این فضای باز و جدید را پر خواهد کرد. این کار را می توان به چند روش مختلف انجام داد. پیچ های کوچک و یک صفحه فلزی اغلب برای ثابت نگه داشتن استخوان ها استفاده می شود. اینها ممکن است به محض بهبود استخوان های شما خارج شوند ، اما گاهی اوقات دائمی هستند.

جراح شما همچنین می تواند پیوند استخوان را برای پر کردن فضا انجام دهد. او یک استخوان از لگن شما یا یک استخوان مورد استفاده از یک بانک استخوان (مکانی که استخوان های اهدایی را برای استفاده در جراحی ها ذخیره می کند) می گیرد. سخت افزار فلزی نیز این موارد را در جای خود نگه داشته است.

اگرچه به نوع جراحی شما بستگی دارد، اما به احتمال زیاد باید چند شب را در بیمارستان سپری کنید.

مراقبت های بعد از انجام جراحی استئوتومی

اهداف و اولویت های بهبود استئوتومی زانو
صرف نظر از جدول زمانی دقیق، یک برنامه بهبودی و بازتوانی استخوان سازی زانو بر کنترل درد، ترمیم زخم، محافظت از استئوتومی، بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت و ایجاد قدرت عضلانی متمرکز است.

کنترل درد بهبودی از جراحی استئوتومی زانو دردناک است. داروهای ضد درد در بیمارستان تجویز می شود و بعد از ترخیص تجویز می شود. اگر در هر زمان درد با داروها به خوبی کنترل نمی شود، بیماران باید با پزشک خود صحبت کنند. وقتی درد در مراحل اولیه برطرف می شود کنترل آن آسان تر است.

ترمیم زخم بافت نرم در حالی که در بیمارستان است به بیمار آموزش می دهد که پس از بازگشت به خانه، از جمله تغییر تعویض باند و استحمام، از زخم مراقبت کند. تمیز نگه داشتن زخم و عفونت از آن بسیار مهم است.

تورم را کاهش دهید و از ترومبوز ورید عمقی جلوگیری کنید. در دو هفته اول پس از جراحی، اقدامات لازم برای کاهش تورم در زانو، جلوگیری از جمع شدن خون در رگ های پا و جلوگیری از ترومبوز عمقی ورید باید انجام شود. پا باید بالا برود و ممکن است از کیسه های یخ به طور متناوب برای کاهش تورم استفاده شود.

دستگاه حرکت غیرفعال مداوم (CPMM). در حالی که بیمار به پشت دراز کشیده است، به یک تخت متصل است، از یک دستگاه حرکت مداوم غیرفعال استفاده می شود. این دستگاه پا را بالا نگه داشته و به آرامی پا را از حالت مستقیم به حالت خمیده بارها و بارها و بدون کمک بیمار حرکت می دهد. دستگاه حرکت غیرفعال مداوم می تواند با بالا نگه داشتن پا به کاهش تورم کمک کند، با حرکت دادن پا احتمال ترومبوز ورید عمقی را کاهش دهد و با اجبار خم شدن و خم شدن، انعطاف پذیری و دامنه حرکت را تسهیل کند.

دوران نقاهت بعد از انجام جراحی استئوتومی

بهبودی از استئوتومی مدتی طول می کشد. محل جراحی بسیار دردناک خواهد بود. به علاوه، برای این که استخوان شما بهبود یابد، نباید فوراً به آن فشار وارد کنید.

به عنوان مثال، اگر شما استئوتومی زانو یا لگن (مفصل ران) داشته باشید، تا چندین ماه دیگر نمی توانید راه بروید. شما باید از عصا استفاده کنید. پزشک همچنین از شما می خواهد فیزیوتراپی کنید که می تواند به شما در تقویت عضلات پا و بازیابی تعادل کمک کند.

بعد از استئوتومی فک، ممکن است لازم باشد به مدت 6 هفته تحت رژیم کامل مایعات باشید. در بعضی از موارد، ممکن است در این مدت فک شما بسته شود. اگر استئوتومی روی انگشت شست پا انجام شود، حداقل برای مدت 2 – و گاهی اوقات تا 6 هفته – نمی توانید کفش بپوشید یا رانندگی کنید.

اگر اضافه وزن دارید و شاخص توده بدنی (BMI) بالایی دارید ، ممکن است بهبودی شما بیشتر طول بکشد. سیگار کشیدن نیز می تواند روند بهبودی را کند کند. نیکوتین از جوش خوردن استخوان های شما به اندازه لازم جلوگیری می کند.

سوالات متداول

در ابن بخش به پر تکرار ترین سوالاتی که از سوی شما مخاطبین عزیز مطرح گردیده است می پردازیم تا با کمک آن ها هر گونه سوال و ابهام از ذهن شما رفع گردد و در نتیجه به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

اگر در مورد استئوتومی سوال یا نگرانی دارید، حتما در بهترین مرکز درمانی فوق تخصصی جراحی های زانو و لگن در شهر محل سکونت تان از فوق تخصصین این حوزه درمانی سوال کنید تا هر گونه ابهامات ایجاد شده رفع گردد و نتیجه ای بسیار مطلوب از این عمل کسب کنید.