کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو عارضه ای دردناک است که؛ ممکن است برای افراد ورزشکار و یا حتی مردم عادی اتفاق بیفتد. قبل از بررسی این عارضه، نیاز است تا ابتدا شناختی نسبت به آناتومی زانو و اجزای آن داشته باشیم.

بخش کشکک زانو، استخوانی مثلثی شکل است که، درون یک محیط کاسه ای قرار دارد که؛ توسط تاندون و شیار هایی به استخوان های ران و ساق پا متصل می شود. بخشی که کشکک زانو در آن قرار گرفته است، شیار پاتلوفمورال نام دارد. اگر به هر علتی کشکک زانو از این بخش خارج شود، اصطلاحا می گوییم؛ کشکک زانو در رفته است.

معمولا افرادی که فعالیت های بیشتری انجام می دهند و از زانوهای خود به مقدار بیشتری کار می کشند؛ دچار این عارضه می شوند. این اختلال زانویی، هنگامی رخ می دهد که زانوها خم شده باشند و در همان حین به آنها ضربه ای سخت وارد شود. ضربه وارد شده سبب دررفتگی کشکک زانو از محل خود می شود.

در اغلب موارد، هنگامی که دررفتگی رخ بدهد، کشکک به سمت جلوی استخوان ران یعنی به سمت بالا متمایل می شود و در پی آن زانو دچار تورم می شود.

در مورد علل دررفتگی کشکک زانو بدانید
عبت بروز دررفتگی کشکک زانو را بشناسید

عللی که سبب ایجاد دررفتگی کشکک زانو می شوند

دررفتگی کشکک زانو می تواند دلایل و علت های مختلفی داشته باشد؛ اما چند علل عمده وجود دارند؛ که در اکثر موارد سبب در رفتن کشکک زانو می شوند:

• آسیب ورزشی

در تمامی ورزش ها به خصوص ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال، دو، اسکی و … که پا یک عضو اصلی و بسیار کاربردی است، این عارضه شایع تر است. در هنگام ورزش کردن و فعالیت های سخت، هنگامی که بخش ساق پا بر روی زمین ثابت است و بخش زانو متحرک است، دررفتگی ایجاد می شود. در این حالت زانو ها بدون حرکت کردن ساق پا تکان خورده و سبب می شود که کشکک از محل خود خارج شود. البته این اتفاق در ورزشکاران حرفه ای بسیار شایع تر از سایر افراد و ورزشکاران می باشد.

• وارد شدن ضربات سنگین

وارد شدن ضربه ی سخت و شدید، می تواند از دیگر دلایل دررفتگی بخش کشکک زانو باشد. هنگامی که به طور مستقیم ضربه های شدید به زانو وارد شود، باعث می شود که کشکک از شیار خود خارج شده و در برود. همچنین زمین خوردن و تصادفات مختلفی که در آن به زانو ضربه وارد می شود؛ از علت های دررفتگی زانو و بخش کشکک آن می باشند.

انواع دررفتگی کشکک زانو

هنگامی که بخش کشکک زانوهای شما دچار دررفتگی می شود؛ این دررفتگی می تواند در دو حالت رخ بدهد:

1. حالت اول: در حالت اول دررفتگی به صورت جزئی یا نیمه دررفتگی می باشد. در این حالت شدت کمتر است و در و عوارض آن برای فرد قابل تحمل تر است. معمولا در این حالت می توان کشکک را با دست و تکان دادن پا به سر جای خود بازگرداند.
  2. حالت دوم: در حالت دوم دررفتگی می تواند به صورت کامل رخ دهد؛ که کشکک به طور کامل از شیار پاتلوفمورال خارج می شود. در این حالت آسیب هایی که به زانو وارد می شود جدی تر هستند و برای درمان آن و جا انداختن کشکک باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

علائم نشان دهنده دررفتگی کشکک زانو

هنگامی که این عارضه اتفاق می افتد؛ معمولا در زانوهای شما و حرکت شما اختلالاتی به وجود می آید. همچنین نشانه هایی وجود دارند؛ که نشان می دهند شما در ناحیه کشکک زانو خود دچار دررفتگی شده اید:

1. درد: درد از نشانه های شایق و قوی است که ثابت می کند شما دچار دررفتگی شده اید. بسته به حالت دررفتگی که از نوع جزئی یا کامل باشد، درد هم در زانوی شما اتفاق می افتد. معمولا در دررفتگی کامل درد زانو و ناحیه کشکک بسیار بیشتر است.
  2. ایجاد برجستگی: هنگامی که کشکک زانو از شیار پاتلوفمورال خارج می شود، به سمت استخوان ران حرکت می کند، و این موضوع باعث می شود تا زانو نسبت به قبل برجسته تر دیده شود؛ در واقع یک حالت تورم در زانوها اتفاق می افتد.
  3. خم شدن ناگهانی زانو: اگر دچار دررفتگی کشکک زانو شده باشید، هنگامی که در حال راه رفتن باشید، ممکن است به طور ناگهانی زانوهای شما خم شود. در دررفتگی کامل ممکن است که؛ حتی وقتی که پای شما ثابت است، زانوی شما به طور ناگهانی خم شود.
  4. ناتوانی در حرکت: دررفتگی زانو می تواند سبب این شود که در حرکت کردن ناتوان شوید. پس یکی از نشانه های دررفتگی بخش کشکک زانو، ناتوانی در حرکت می باشد.

انواع روش های درمان دررفتگی کشکک زانو

روش های متفاوتی برای درمان این عارضه وجود دارد. شما می توانید به کمک روش های خانگی، ورزشی، جراحی و یا مراجعه به پزشک، دررفتگی کشکک را درمان کنید.

روش درمانی دررفتگی زانو به کمک جراحی:

اگر دررفتگی زانو چندین بار تکرار شود و از نوع کامل باشد، ممکن است که نیاز باشد با جراحی آن را درمان کرد.

• با روش جراحی می توان رباط میانی پاتلوفمورال را بازسازی و اصلاح کرد. این رباط سبب کشیدن زانو به سمت داخل می شود و اگر مشکلی برای آن پیش بیاید، زانو نیز دچار دررفتگی می شود؛ که درمان آن تنها توسط جراحی امکان پذیر است.
  • انتقال و عمل تاندون توبروزیتی درشت نی می تواند از دیگر روش های درمان دررفتگی کشکک باشد. این تاندون ها باعث حرکت زانو به سمت بالا و پایین میشوند، آسیب رسیدن به آنها مساوی با دررفتگی کشکک می باشد.

روش درمان دررفتگی کشکک زانو بدون جراحی:

اگر دررفتگیی در مرحله جزئی و نیمه دررفتگی باشد، درمان آن بسیار آسان تر می باشد.

1. مراجعه به متخصص ارتوپدی و گذراندن چند جلسه فیزیوتراپی.
  2. بستن زانوبند یا چسب برای مدتی، که این زمان توسط پزشک بر اساس نوع دررفتگی شما تعیین می شود.
  3. ماساژ درمانی و ماساژ بخش کشکک برای بازگشت آن به محل خود، که این کار باید توسط پزشک انجام شود تا؛ آسیب جدی تری وارد نشود.
  4. انجام تمرینات و حرکات اصلاحی که در آن زانو و پاها کشیده شود.
  5. آب درمانی
  6. انجام الکتروتراپی
  7. انجام طب سوزنی و یا استفاده از سوزن های خشک
  8. درمان دررفتگی با کمک یخ و یا به کمک گرما

خلاصه مطلب

دررفتگی کشکک زانو اختلالی است که در اثر فعالیت شدید و یا ضربه های سخت برای زانو اتفاق می افتد. اگر کشکک زانو از محل خود که یار پاتلوفمورال نام دارد؛ خارج شود، اصطلاحا زانو دچار دررفتگی شده است. این عارضه را می توان به کمک روش های جراحی و یا غیر جراحی درمان کرد.