صدمات ورزشی وارده به زانو

آیا آسیب های ورزشی زانو را می شناسید؟

آسیب دیدگی زانو یکی از شایع ترین مشکلات مفصل می باشد.

آسیب های ورزشی، صدماتی هستند که بیشتر در حین ورزش و فعالیت رخ می دهد.

انواع آسیب های شایع زانو شامل پیچ خوردگی، کشیدگی، بورسیت (التهاب بورس های زانو)، دررفتگی، شکستگی، پارگی مینیسک و آسیب دیدگی های حاد می باشد.

بورسیت می تواند در اثر، آرتروز، بیماری های مفصل، آسیب های ناشی از زانو ، عفونت یا نقرس ایجاد شود.

آسیب دیدگی زانو عموما به دلیل پیچ خوردگی زانو و یا ضربه مستقیم  هنگام ورزش، زمین خوردن یا تصادفات ایجاد می شود. زانوی پیچ خورده می تواند باعث آسیب به رباط ها و غضروف شود.

در مورد آسیب های ورزشی زانو
در مورد آسیب های ورزشی زانو بیشتر بدانید

چه عواملی موجب آسیب دیدگی زانو خواهد شد؟

• ورزش های مانند، دویدن، بسکتبال، فوتبال، هاکی، فوتبال، دوچرخه سواری می توانند خطر درد و آسیب دیدگی زانو را افزایش دهند.
  • افراد مسن به دلیل زمین خوردن و پوکی استخوان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای آسیب دیدگی زانو باشند
  • زنان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای صدمات رباط صلیبی قدامی (ACL)و آسیب های کشکک باشند. این امر به دلیل آناتومی مفصل ران و استخوان آن ها می باشد.
  • اضافه وزن می تواند یک عامل خطر برای آسیب دیدگی زانو باشد، زیرا وزن اضافی فشار بیشتری بر مفاصل اندام تحتانی وارد می کند.
  • استفاده بیش از حد از مفصل، آموزش نامناسب یا ناکافی برای یک ورزش، یا عدم بازسازی صحیح صدمات حاد نیز می تواند فرد را مستعد به آسیب های زانو کند. علائم و نشانه های اصلی آسیب زانو درد و تورم می باشد.

انواع آسیب دیدگی زانو شامل موارد زیر است:

• رگ به رگ شدن: این عارضه به علت پیچ خوردگی و کشیدگی رباط ها اتفاق می افتد.
  • کشیدگی زانو: در صورت کشیده شدن تاندون ها یا عضلات اطراف زانو این اتفاق رخ می دهد. معمولا کشیدگی زانو به دلیل هایپر فلکسشن رخ می دهد.کشیدگی ها زانو می تواند منجر به درد در خارج از مفصل زانو شود و همچنین می تواند باعث اختلال در عملکرد طبیعی حرکت زانو نیز شود.
  • بورسیت زانو: این مشکل زمانی اتفاق می افتد که کیسه ای پر از مایع (بورسا) در زانو دچار التهاب، عفونت یا تحریک شود. بورس ها کیسه های پر از مایعی هستند که در اطراف مفاصل قرار دارند و به عنوان جذب کننده ضربه عمل می کنند و اصطکاک بین بافت های مختلف مانند عضلات و تاندون های اطراف مفاصل را به حداقل می رسانند. زانو دارای دو بورس است که یکی در بالای سر زانو، پاتلا (کشکک) و یکی در زیر مفصل زانو نزدیک جلوی استخوان تیبیا (درشت نی) قرار دارد.
  • پارگی مینیسک: این عارضه می تواند در اثر آسیب به داخل زانو ایجاد شود. مینیسک های داخلی و خارجی غضروف های مفصلی نیمه گرد هستند که به عنوان جذب کننده ضربه عمل می کنند. مینیسک ها می توانند به دلیل استفاده بیش از حد و یا افزایش سن دچار آسیب دیدگی شوند.
  • دررفتگی مفصل زانو: در رفتگی می تواند به دلیل آسیب دیدگی حاد رخ دهد. در رفتگی یک آسیب نادر است اما باعث آسیب شدید به تمام اجزای تشریحی زانو می شود و می تواند موجب آسیب رساندن به رگ های خونی و اعصاب اطراف زانو نیز شود. این عارضه نیاز به درمان اضطراری یا جراحی دارد.

پاتلا (کشکک زانو ) می تواند از کنار زانو جدا شود دررفتگی کشکک می تواند بسیار دردناک باشد اما به طور کلی تهدید کننده زندگی نیست و با قرار دادن مجدد آن در جای خود و استفاده از اسپلینت و فیزیوتراپی قابل درمان می باشد.

• شکستگی زانو: این عارضه در اثر ضربات مستقیم به استخوان ها رخ می دهد. شکستگی کشکک زانو هنگامی رخ می دهد که فرد به دلیل فشار مستقیم روی زانوها بیفتد و کشکک ترک بخورد.
  • پیچ خوردگی زانو: پیچ خوردگی به دلیل آسیب دیدگی رباط ها رخ می دهد. رباط های متعددی وجود دارد که زانو را ثابت نگه می دارد. رباط صلیبی قدامی (ACL) و رباط صلیبی خلفی (PCL) زانو را در حرکت از جلو به عقب ثابت کرده و در وسط مفصل زانو از یکدیگر عبور می کنند.

علائم و نشانه های ACL پاره شده

زمانی که ACL دچار آسیب دیدگی حاد می شود، صدای ناگهانی از زانو شنیده و سپس فرد درد شدیدی در زانو احساس خواهد کرد. درد موجب دشواری در راه رفتن یا تحمل وزن خواهد شد. مفصل زانو در عرض چند ساعت شروع به تورم می کند زیرا در داخل مفصل خونریزی رخ داده و صاف کردن زانو دشوارخواهد شد.

در صورت عدم درمان ممکن است بیمار دچار درد و تورم مکرر، به ویژه هنگام راه رفتن روی زمین ناهموار یا بالا و پایین رفتن از پله شود.

علائم و نشانه های آسیب زانو

علائم و نشانه های آسیب زانو بستگی به نوع و محل آسیب دیدگی دارد.

علائم اصلی آسیب زانو به شامل موارد زیر است:

• زانو درد
  • حرارت
  • قرمزی
  • مشکل خم شدن زانو
  • مشکلات تحمل وزن
  • قفل شدن زانو
  • خالی کردن زانو
  • کبودی

اگر آسیب دیدگی حاد باشد، علائم اصلی به احتمال زیاد درد زانو و تورم خواهد بود.

جراح ارتوپدی چگونه آسیب های زانو را تشخیص می دهد؟

تشخیص آسیب دیدگی زانو توسط پزشک براساس سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و استفاده از اشعه ایکس یا MRI انجام می شود.

ممکن است آزمایشات  بیشتر با استفاده از اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI برای ارزیابی میزان آسیب و کمک به درمان انجام شود. از اشعه ایکس و سی تی اسکن برای ارزیابی آسیب های استخوانی (شکستگی) و از MRI برای ارزیابی آسیب دیدگی بافت نرم (رباط ها و غضروف ها) استفاده می شود.

درمان های خانگی برای آسیب دیدگی زانو چیست؟

برخی از آسیب ها مانند: کشش های ساده یا پیچ خوردگی با درمان های خانگی مانند RICE درمانی (استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا نگه داشتن پا) درمان می شوند. مرخصی از ورزش برای بهبود آسیب های جزئی و زانو درد کافی است. ممکن است مصرف قرص های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند: ایبوپروفن، ناپروکسن به درمان درد و التهاب این آسیب های جزئی کمک کنند. هم چنین ممکن است آسیب های مزمن زانو به گرما درمانی پاسخ دهند.

در صورت مشاهده موارد زیر، برای درد و آسیب زانو به پزشک مراجعه کنید:

• درد شدید
  • لنگیدن
  • ناتوانی در حرکت دادن زانو
  • عدم تحمل وزن روی زانو
  • خالی کردن زانو
  • تغییر شکل زانو

درمان پزشکی برای آسیب دیدگی زانو چیست؟

آسیب های جدی تر زانو نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

عدم حرکت یا استفاده اسپلینت از حرکت زانو جلوگیری کرده و احتمال آسیب دیدگی بیشتر را کاهش می دهد. عدم حرکت زانو می تواند به ثابت نگه داشتن زانوی آسیب دیده کمک کند. همچنین زانو را از حرکت بازمی دارد تا به شما در استراحت زانو کمک کند.

آسیب های مزمن زانو شامل التهاب و بورسیت می باشد، ممکن است این آسیب ها با دارو های ضد التهابی درمان شوند. تزریق کورتیزون (استروئیدی با اثرات ضد التهابی قدرتمند) ممکن است در این شرایط مفید باشد.

ممکن است آسیب های گسترده تر شامل پارگی رباط ها، خالی کردن مفصل زانو، تورم، کاهش دامنه حرکت یا شکستگی نیاز به مراجعه به جراح ارتوپدی دارد. در مراحل اولیه این آسیب های گسترده تر، می توان از درمان  RICE استفاده کرد. ممکن است استفاده از عصا یا صندلی چرخدار نیز توصیه شود.

ممکن است جراحی برای پارگی رباط ها و یا پارگی مینیسک نیز توصیه شود. همچنین ممکن است برای شکستگی یا دررفتگی زانو جراحی لازم باشد. برخی از صدمات حاد مانند آسیب دیدگی با شدت زیاد یا آسیب دیدگی چندین قسمت از زانو نیز احتمالا به جراحی فوری نیاز داشته باشند.

بیشتر جراحی های زانو را می توان با آرتروسکوپی انجام داد. آرتروسکوپی روشی که در آن از دوربین استفاده می شود و سوراخ های کوچک در زانو برای قرار دادن ابزار ایجاد می شود. ترمیم و بازسازی را می توان در داخل زانو بدون  ایجاد برش بزرگ انجام داد. برخی از جراحی های آرتروسکوپی پس از چند روز انجام می شود  تا التهاب مفاصل کاهش بیابد.

پس از جراحی، می توان از فیزیوتراپی برای تقویت و کشش عضلات اطراف زانو استفاده کرد. فیزیوتراپی همچنین می تواند موجب عملکرد بهتر پا و زانو شود و این کار باعث جلوگیری از آسیب دیدگی در آینده خواهد شد.

دوره نقاهت آسیب دیدگی زانو

دوره نقاهت برای آسیب دیدگی زانو به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. اگر آسیب به اندازه کافی قابل توجه باشد، ممکن است نیاز به جراحی و یا فیزیوتراپی داشته باشد، در این صورت دوره نقاهت طولانی تر خواهد شد.

دوره نقاهت کشیدگی یا پیچ خوردگی نیز می تواند یک تا دو هفته طول بکشد. جراحات بیشترکه نیاز به جراحی آرتروسکوپی دارند ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد.

رعایت کردن دستورالعمل های پزشک از جمله استراحت، عدم حرکت و پرهیز از ورزش هایی که باعث آسیب دیدگی می شود به بهبودی سریع کمک می کند.

هم چنین فیزیوتراپی می تواند دوره نقاهت را کاهش دهد. برای اطمینان از  انجام داد صحیح تمرینات و سیدن به بهترین نتیجه رعایت کردن دستورالعمل های فیزیوتراپی مهم است.

آسیب های مزمن زانو که نیازی به جراحی ندارند، ممکن است هر از گاهی دوباره عود کنند. از فیزیوتراپی، داروهای ضد التهاب و تزریق کورتیزون برای تسکین موقتی آن ها استفاده می شود.

ممکن است آسیب های رباط یا غضروف که منجر به اختلال در عملکرد یا خالی کردن زانو می شود، نیاز به جراحی داشته باشد. این آسیب ها معمولاً به خوبی به عمل جراحی پاسخ می دهند و در نهایت بیماران می توانند دامنه حرکتی کامل زانو را بدست آورند

عوارض ناشی از آسیب های زانو چیست؟

صدمات زانو بندرت تهدید کننده زندگی است، اگرچه صدمات شدید ممکن است ناتوان کننده باشد. برخی از آسیب های زانو منجر به آسیب مزمن و برگشت ناپذیر خواهد شد و ممکن است منجر به عوارضی مانند اختلال عملکرد طولانی مدت شود. دررفتگی مفصل زانو نیز می تواند باعث آسیب رگ های خونی شود و منجر به ناتوانی شدید شود.

آیا می توان از آسیب دیدگی زانو جلوگیری کرد؟

با رعایت کردن موارد زیر می توان از آسیب های مفصل جلوگیری کرد و یا می توان آن ها را به حداقل رساند.

• تناسب اندام و حفظ کردن وزن متعاد
  • استفاده از کفش های مناسب در هنگام ورز
  • تمرین کردن کافی قبل از ورزش
  • خودداری کردن از سطح لغزنده یا ناهموار
  • اجتناب ازفعالیت بر روی سنگریزه
  • در صورت آسیب دیدگی، تمام تمرینات بازتوانی را انجام دهید.
  • اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید، آن را درمان کنید.

با توجه به موارد فوق تا می توانید از سلامتی تان محافظت کنید تا درگیر درد های از این دست نشوید. چنانچه صدمه ای هم به شما وارد شد سریعا به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و نسبت به تشخیص و درمان سریع تر اقام نمائید. این گونه روند درمانی بهتری را طی می کنید.

Source: https://www.medicinenet.com/knee_injury_and_meniscus_tears/article.htm#:~:text=Treatment%20of%20knee%20injuries%20depends,for%20physical%20therapy%20or%20surgery