در مورد مفصل شارکو بیشتر بدانید

همه چیز درباره علائم، علل و درمان مفصل شارکو

مفصل شارکو که یکی از بیماری های نادر در زمینه ارتوپدی با نام دیگری تحت عنوان آرتروپاتی شارکو نیز شناخته می شوند باعث آسیب وارد شدن به استخوان ها و مفاصل و تمامی بافت های نرم موجود در اندام ها و در نهایت به انحراف آن ها می انجامد. چنانچه این عارضه بر شما چیره شوید و در اولین فرصت اقدام به شناسایی و درمان آن نکنید موجب درد و تغییر شکل پا ها می شود. این عارضه را می توانید در مراکز معتبر و فوق تخصصی درمان بیماری های زانو و لگن شهر محل سکونت تان تشخیص و نسبت به درمان اقدام کنید تا شرایط وخیم تری را برای تان ایجاد نکند.

مفصل شارکو چیست؟

مفصل شارکو یک عارضه نادر اما جدی است که می تواند افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی را تحت تأثیر قرار دهد، به ویژه افراد مبتلا به دیابت، پس این عارضه مفاصل و بافت های نرم پا یا مچ پا تأثیر می گذارد. استخوان ها ضعیف می شوند و می توانند بشکنند و مفاصل پا یا مچ پا از جا در می آیند. اگر در اولین مرحله درمان نشود، مفاصل پا فرو می ریزند و در نهایت پا تغییر شکل می یابد. تغییر شکل پا می تواند باعث ایجاد زخم های فشار در پا یا مچ پا شود. زخم باز با تغییر شکل پا می تواند منجر به عفونت و حتی قطع عضو شود.

چه کسانی دچار پای شارکو می شوند؟

در افرادی که به نوروپاتی محیطی مبتلا هستند ایجاد می شود. این وضعیتی است که در آن اعصاب پایین پا و پا آسیب دیده اند. این آسیب باعث از دست رفتن احساس پا می شود.

علل و علائم

علائم مفصل شارکو چیست؟

در مراحل اولیه پا قرمز است، در اثر لمس احساس گرما می کند و تورم قابل توجهی در اندام وجود دارد.

چه عواملی باعث ایجاد مفصل شارکو می شود؟

در همین ابتدا امر بهتر استد بدانید که محققین تا کنون حتی یک دلیل مشخصی برای ایجاد این بیماری پیدا نکرده اند. اما برخی وقایع شناخته شده که شرایط مناسبی را برای پیشرفت آن وجود دارد. یک اتفاق شناخته شده و بسیار شایع، پیچ خوردگی یا آسیب دیدگی های از این دست هستند. از آن جا که فرد مبتلا به نوروپاتی محیطی است، نمی تواند احساس درد یا سایر احساسات کند و آسیب دیدگی قابل توجه نیست. اگر شکستگی استخوان در پا یا مچ پا به درستی درمان نشود، تغییر شکل می دهند و شرایط وخیمی مانند: زخم پا و عفونت را ایجاد می کند. این بیماری نیز به عنوان عارضه ای در پی پیوند اعضای بدن در بیماران دیابتی دیده شده است. (این به دلیل استفاده از داروهایی برای جلوگیری از رد عضو است که این عوارض جانبی نیز باعث از بین رفتن استخوان و شکستگی می شود.)

وقتی میانه پا در مفصل شارکو درگیر می شود، قوس این ناحیه از بین می رود، که پایین پا را گرد می کند. به این تغییر شکل پا در کف راکر گفته می شود. بسته به محل شکستگی استخوان، انگشتان پا می توانند مانند: چنگال ها به حالت منحنی درآیند یا مچ پا تغییر شکل داده و ناپایدار شود.

تشخیص و آزمایش

چگونه مفصل شارکو تشخیص داده می شود؟

در مراحل اولیه تشخیص پای مفصل شارکو دشوار است. اشعه ایکس معمولاً ابزار برای شناسایی این بیمار محسوب می شود. اگر اشعه ایکس و آزمایشات آزمایشگاهی دیگری انجام شود، با دانستن علائم بیماری، نشخیص انجام می شود. پای شارکو در افرادی که به دیابت و نوروپاتی محیطی مبتلا هستند و علائم زیر مشکوک است: قرمزی پا، گرم، متورم (بدون زخم پا) و افزایش درجه حرارت پوست در پای آسیب دیده (در مقایسه با پای دیگر).

مدیریت و درمان

چگونه مفصل شارکو درمان می شود؟

تشخیص و درمان به موقع می تواند از آسیب بیشتر جلوگیری کرده و از تغییر شکل و سایر عوارض جلوگیری کند. درمان سه هدف دارد: کاهش وزن از روی پا، درمان بیماری استخوان (معمولاً با گچ؛ بعضی اوقات از سایر مکمل ها استفاده می شود) و جلوگیری از شکستگی های جدید پا.

درمان غیر جراحی

اولین و مهم ترین درمان استراحت یا برداشتن وزن از پا آسیب دیده است. در مرحله اولیه پا شارکو، تخلیه به جلوگیری از التهاب کمک می کند و از بدتر شدن شرایط جلوگیری می کند و از تغییر شکل جلوگیری می کند. تحمل وزن محافظت شده در مراحل بعدی می تواند از بروز عوارض ناشی از تغییر شکل موجود جلوگیری کرده و از تغییر شکل های جدید جلوگیری کند.

تخلیه ممکن است شامل قرار دادن پا در داخل گچ باشد، که از آن محافظت می کند و از حرکت جلوگیری می کند. بیمار معمولاً طی 8 تا 12 هفته از یک سری گچ یا واکر ریخته گری متحرک استفاده می کند. از عصا، زانو واکر یا صندلی چرخدار استفاده می شود تا از وارد آوردن هرگونه وزن بر روی پای آسیب دیده جلوگیری شود. با کاهش تورم پا، گچ چندین بار تغییر می یابد. گچ روی پا می ماند تا جایی که قرمزی، تورم و گرما برطرف شود.

بعد از برداشتن گچ، نسخه ای برای کفش به بیمار داده می شود. کفش های ارتوپدی تجویز شده به درستی متناسب با پا هستند و نقاط فشار را کاهش می دهند تا از آسیب دیدگی و زخم های مکرر جلوگیری شود. دستگاه متداولی که مورد استفاده قرار می گیرد، واکنشی است. همچنین ممکن است پزشک برای جلوگیری از ضربه بیشتر به پاها تغییراتی را در فعالیت بیمار توصیه کند.

درمان جراحی

جراحی برای آن دسته از بیماران که تغییر شکل شدید مچ پا و پا دارند که ناپایدار هستند و در معرض خطر ابتلا به زخم پا قرار دارند ، توصیه می شود. علاوه بر این، اگر تغییر شکل استفاده از بریس ها و آرتروز را دشوار کند، ممکن است جراحی نشان داده شود. پس از جراحی، بیمار باید از قرار دادن وزن کامل روی پای شارکو برای مدت زمان طولانی اجتناب کند.

تمام افرادی که پای شارکو دارند باید تا پایان عمر به پوشیدن کفش محافظ و مراقبت بیشتر از پاها اختصاص داشته باشند. آموزش بیمار و اعضای خانواده در مورد مراقبت های پیشگیرانه از پا و علائمی که باید از آن ها مراقبت شود، بخش مهمی در پیشگیری از مشکلات آینده است.

عوارض پای شارکو چیست؟

تغییر شکل در هر قسمت از پا یا مچ پا می تواند باعث ایجاد زخم پوستی در اثر فشار استخوان به کفش یا زمین شود. هنگامی که پای شارکو روی مچ پا تأثیر می گذارد، ممکن است مفصل ناپایدار شود زیرا بافت جایگزین استخوان مفصل شده است.

به دلیل عوارض دیابت، گردش خون ضعیف در پا، مدت طولانی روی پاهایتان و ایجاد عفونت ها، زخم ها اغلب دشوار است. زخم عفونی که بهبود نیابد می تواند اندام را تهدید کند و حتی منجر به قطع پا یا حتی پا شود.

همه افراد دیابتی که تحت درمان قرار گرفته اند باید به طور مرتب به مرکز درمان بیماری های زانو و لگن در شهر محل سکونت تان مراجعه کنید تا مراقبت های لازمه انجام شود. متخصین حاضر در این کلینیک های فوق تخصصی ارتوپدی تغییرات جدید مربوط به این بیماری را بررسی می کنند.