روماتیسم زانو را بشناسید

اطلاعاتی درباره روماتیسم زانو

آرتریت روماتوئید بیماری است که می تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود.

این همان چیزی است که به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می شود. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن، که سیستم دفاعی طبیعی بدن است، گیج می شود و شروع به حمله به بافت های سالم بدن می کند. در آرتریت روماتوئید، روش اصلی در انجام این کار التهاب در مفاصل است.

آرتریت روماتوئید حدود 400000 بزرگسال 16 ساله و بالاتر در انگلیس را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند هر کس را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. این می تواند به سرعت بدتر شود ، بنابراین تشخیص به موقع و درمان فشرده مهم است. هرچه زودتر درمان را شروع کنید ، احتمال تأثیرگذاری آن بیشتر است.

برای درک چگونگی ایجاد آرتریت روماتوئید ، به درک عملکرد مفصل طبیعی کمک می کند.

مفصل زانو چیست؟

مفصل جایی است که دو استخوان به هم می رسند. بیشتر مفاصل ما به گونه ای طراحی شده اند که استخوان ها را در جهات خاص و در محدوده خاصی حرکت می دهند.

زانو بزرگترین مفصل در بدن و یکی از پیچیده ترین است. باید آنقدر قوی باشد که بتواند وزن ما را بگیرد و باید در موقعیت خود قرار بگیرد، بنابراین می توانیم قائم باشیم.

همچنین باید به عنوان یک لولا عمل کند، بنابراین ما می توانیم راه برویم و هنگام دویدن یا ورزش باید چرخش و چرخش داشته باشیم. انتهای هر استخوان با غضروف هایی پوشانده شده است که سطح آن بسیار صاف و لغزنده است. غضروف اجازه می دهد انتهای استخوان ها تقریباً بدون مالش در برابر یکدیگر حرکت کنند. مفصل توسط سینوویوم که حاوی مایع غلیظی برای محافظت از استخوان ها و مفصل است، در محل خود نگه داشته می شود.

سینوویوم دارای یک لایه بیرونی سخت است که مفصل را در جای خود نگه داشته و حرکت بیش از حد استخوان ها را متوقف می کند. تارهای محکمی به نام تاندون عضلات را به استخوان لنگر می اندازند.

در مفصلی که تحت تأثیر آرتریت روماتوئید است چه اتفاقی می افتد؟

اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، سیستم ایمنی بدن می تواند باعث ایجاد التهاب در داخل یک مفصل یا تعدادی از مفاصل شود. التهاب به طور معمول قسمت مهمی از عملکرد سیستم ایمنی بدن شما است. به بدن این امکان را می دهد که مایعات و خون اضافی را به بخشی از بدن که در اثر عفونت مورد حمله قرار گرفته ارسال کند. به عنوان مثال ، اگر برشی داشته باشید که آلوده شود، پوست اطراف آن متورم شده و رنگ دیگری پیدا می کند.

اما در مورد آرتریت روماتوئید، این التهاب در مفصل غیرضروری است و مشکلاتی را ایجاد می کند.

وقتی التهاب پایین می آید، کپسول اطراف سینوویوم کشیده می ماند و نمی تواند مفصل را در موقعیت مناسب خود نگه دارد. این می تواند باعث ناپایداری مفصل و حرکت به موقعیت های غیرمعمول شود.

روماتیسم زانو
روماتیسم زانو را بیشتر بشناسید

علائم اصلی آرتریت روماتوئید:

• درد مفصل
  • تورم، گرما و قرمزی مفصل
  • سفتی، به خصوص اولین چیزی که صبح یا بعد از مدت ها نشستن بی حرکت است.
  • خستگی و کمبود انرژی – این می تواند به عنوان خستگی شناخته شود
  • اشتهای ضعیف (احساس گرسنگی)
  • درجه حرارت بالا، یا تب
  • تعریق
  • خشکی چشم
  • درد قفسه سینه

آرتریت روماتوئید می تواند بر روی هر مفصل در بدن تأثیر بگذارد، اگرچه اغلب در مفاصل کوچک دست و پا احساس می شود. هر دو طرف بدن معمولاً همزمان به طور یکسان تحت تأثیر قرار می گیرند، اما این همیشه اتفاق نمی افتد.

چند نفر دچار توده های گوشتی به نام گره های روماتوئید می شوند که در زیر پوست اطراف مفاصل آسیب دیده ایجاد می شوند. بعضی اوقات ممکن است دردناک باشد اما معمولاً چنین نیست.

علل بروز روماتیسم زانو

موارد زیر می تواند در علت آرتریت روماتوئید در شخصی نقش داشته باشد:

سن

آرتریت روماتوئید بزرگسالان را در هر سنی تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه بیشتر افراد در سنین 40 تا 60 سالگی تشخیص داده می شوند. حدود سه چهارم افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در ابتدای کار در سن کار قرار دارند.

جنسیت:

آرتریت روماتوئید در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است.

ژنتیک

آرتریت روماتوئید به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مانند: سیگار کشیدن و رژیم غذایی ایجاد می شود. مشخص نیست که چه پیوند ژنتیکی وجود دارد، اما تصور می شود که داشتن یک خویشاوند با این بیماری احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

وزن

اگر اضافه وزن دارید، احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید به طور قابل توجهی بیشتر از وزن سالم است.

شاخص توده بدن  معیاری است که اگر وزن شما سالم است، با استفاده از قد و وزن محاسبه می شود.

برای بیشتر بزرگسالان، BMI ایده آل در محدوده 18.5 تا 24.9 است.

استعمال دخانیات

سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد.

رژیم غذایی

برخی شواهد نشان می دهد که اگر گوشت قرمز زیادی بخورید و ویتامین C زیادی مصرف نکنید، ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید افزایش یابد.

روماتیسم مفصل زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص آرتریت روماتوئید براساس علائم شما، معاینه فیزیکی و نتایج اشعه ایکس، اسکن و آزمایش خون است.

تشخیص آن دشوار است زیرا آزمایشی وجود ندارد که بتواند ثابت کند شما قطعاً آن را دارید. همچنین موارد کاملاً کمی وجود دارد که علائم مشابهی دارند.

پزشک از علائم شما سوال می کند و معاینه فیزیکی می کند. آن ها به دنبال مفاصل متورم شده و میزان حرکت مفاصل شما را بررسی می کنند. آرتریت روماتوئید می تواند به طور همزمان قسمتهای مختلف بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین مهم است که تمام علائمی که شما داشته اید را به پزشک خود بگویید ، حتی اگر به نظر نمی رسد که با هم مرتبط باشند.

اگر آنها فکر کنند شما مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید ، آنها شما را به یک روماتولوژیست ارجاع می دهند و ممکن است آزمایش خون را برای کمک به تأیید تشخیص ترتیب دهند.

آزمایش خون

هیچ آزمایش خون واحدی وجود ندارد که بتواند آرتریت روماتوئید شما را تأیید کند. با این حال ، چند آزمایش وجود دارد که می تواند علائم احتمالی بیماری را نشان دهد. برخی از آزمایشات اصلی در زیر بیان شده است.

• میزان رسوب گلبول های قرمز
  • پروتئین واکنش پذیری
  • آنتی بادی های فاکتور روماتوئید و ضد CCP

در طی این آزمایش موارد فوق مورد بررسی  ارزیابی قرار می گیرند.

اسکن

ممکن است از اسکن برای بررسی التهاب و آسیب مفصل استفاده شود. از این موارد می توان برای تشخیص آرتریت روماتوئید و بررسی چگونگی پیشرفت بیماری استفاده کرد.

اشعه ایکس

این تغییرات در مفاصل شما را نشان می دهد

اسکن اولتراسوند

تصویری از مفاصل شما با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا ایجاد می شود

اسکن تصویربرداری  MRIتشدید مغناطیسی

تصاویر مفاصل شما با استفاده از میدان های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی تولید می شود.

چگونگی درمان روماتیسم زانو

انواع روش های درمانی برای آرتریت روماتوئید در دسترس است. هر چه زودتر درمان فشرده آغاز شود، احتمال کارایی آن بیشتر است.

دارو درمانی

چهار گروه اصلی دارو وجود دارد که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود. اینها هستند:

• مسکن
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری
  • استروئیدها

بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید باید بیش از یک دارو مصرف کنند. این به این دلیل است که داروهای مختلف به روش های مختلف کار می کنند.

درمان های دارویی شما ممکن است هر از گاهی تغییر کند. این می تواند به میزان ناخوشایند علائم شما یا تغییر چیزی مربوط به وضعیت شما بستگی داشته باشد.

خلاصه مطلب

مستحضر باشید برای دست یابی به سلامتی کامل تان از بهترین مرکز فوق تخصصی زانو  و لگن در شهر محل سکونت تان کمک بگیرید. در غیر این صورت ممکن است آسیب جدی به سلامتی تان وارد شود.