سیاهی سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران

نکروز مرگ بخش محدودی از بافت های گیاهی و جانوری به دنبال بیماری یا آسیب دیدگی است. به عبارتی میتوان گفت نکروز مرگ زودرس بافت هاست و برعکس آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه ریزی شده می باشد.

عوامل داخلی و خارجی مختلفی ممکن است عامل ایجاد نکروز یا مرگ سلول دوم شوند. سرمازدگی، تروفو نوروتیک، وجود برخی باکتری ها در بدن، سمومی مثل سم شاخ درشت آمریکایی، وسپا ماندارینا و … قادرند موجب نکروز شوند.

نکروز انواع مختلفی دارد و ممکن است بخش های مختلفی از بدن را درگیر نماید.

نکروز استخوان ران
در مورد نکروز استخوان ران بیشتر بدانید

نکروز چیست؟

نکروز آواسکولار یا نکروز غیر میکروبی در حقیقت مرگ سلول های بخشی از استخوان ران می باشد که اغلب به دنبال آسیب، بیماری و حتی زیاده روی در مصرف برخی داروها ایجاد می شود.

نکروز آواسکولار ران نوعی عارضه ی جدی محسوب می شود. زیرا بخش آسیب دیده و مرده ی استخوان تضعیف شده، فاقد عملکرد مناسب بوده و بسیار آسیب پذیر است و احتمال دارد سریعا بشکند.

این نوع نکروز در نهایت موجب آسیب شدید مفصل مجاور استخوان خواهد شد.

سر استخوان ران یکی از رایج ترین قسمت ها برای وقوع نکروز آواسکولار می باشد. پس از استخوان ران، مفصل زانو، شانه، مچ دست ها و پاها و آرنج نیز محل وقوع نکروز آواسکولار می باشند.

علائم سیاه شدن سر استخوان ران

• حساسیت بالا در مقابل لمس ناحیه ی مورد نظر
  • محدود شدن حرکات انفعالی و فعال در مفصل متصل به استخوان ران
  • ضعف عصبی به دنبال تحت فشار قرار گرفتن بافت عصبی به علت بد شکلی استخوان های درگیر
  • بدشکلی مفاصل
  • تحلیل عضلات در ناحیه ی مربوطه
  • درد نه چندان شدید در لگن که ممکن است چند هفته طول بکشد
  • درد تشدید شونده در استخوان لگن
  • احساس درد در کشاله ران
  • درد در بخش جلویی ران
  • درد در ران موقع ایستادن و حتی استراحت
  • محدود شدن حرکات مفصل ران
  • احساس درد در صورت لمس شدن مفصل ران
  • در رفتگی و یا گرفتگی مفصل ران

علل رایج بروز نکروز استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران به دنبال عدم خونرسانی به استخوان ران ایجاد می شود. از جمله علل موثر در سیاه شدن سر استخوان ران عبارتند از:

• مصرف الکل
  • مصرف مواد مخدر تزریقی
  • دررفتگی مفصل ران
  • عفونت مفصل ران
  • بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، کم خونی داسی شکل
  • التهاب پانکراس
  • انسداد عروق به دنبال فشار یا آسیب شدید در ناحیه ی مربوطه
  • بالا رفتن میزان لیپیدها در خون
  • اختلال در سیستم انعقاد خون
  • مرگ اولیه ی سلول ها
  • فشار مکانیکی
  • افزایش وزن
  • بیماری لوپوس

سر استخوان ران چگونه سیاه می شود؟

استخوان ران در حالت طبیعی نیز تحت فشار بوده و وزن را به خوبی تحمل می کند. اما در صورتی که استخوان یا مفصل آسیب ببیند، بسیار ضعیف می شود و قادر نخواهد بود فشارهای مکانیکی را تحمل نماید.

در صورتی که استخوان ران برای مدت طولانی تحت فشار قرار گیرد، ممکن است دچار تغییر شکل شود.

از آنجایی که حداکثر فشار به سر استخوان ران وارد می شود، بنابراین در اثر فشارهای طولانی مدت این استخوان تغییر فرم داده و فرم گرد و کروی آن تغییر نموده و حالتی صاف و تخت پیدا خواهد نمود.

از آنجایی که پس از تغییر شکل هماهنگی استخوان ها دستخوش تغییرات شده، حرکات استخوان ها در مفصل نیز دچار مشکل می شود و سایش آنها به مرور باعث ساییدگی مفصل نیز خواهد شد.

طی سیاه شدن سر استخوان اغلب بافت غضروفی پوشاننده ی سر استخوان نیز تخریب شده و موجب سریع روند ساییدگی مفاصل می شود.

نکروز استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سیاه شدن سر استخوان ران، بایستی معاینات فیزیکی کامل و عکس برداری های لازم انجام گیرد.

گاهی برای تشخیص سیاه شدن سر استخوان ران، از چند روش تشخیص استفاده می شود. هرچه تشخیص سریعتر اتفاق افتد میتوان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد.

• عکس برداری اشعه ایکس

اغلب نخستین آزمایش برای تشخیص سیاه شدن سر استخوان ران، تصویربرداری با اشعه ی ایکس می باشد.

اما این روش دقت و حساسیت لازم برای معین کردن تغییرات بافت استخوانی در مراحل ابتدایی بیماری را ندارد.

• اسکن ام آر آی

این روش دقت و حساسیت بالایی دارد و به راحتی تغییرات شیمیایی مغز استخوان را مشخص می نماید.

• سی تی اسکن

با کمک این روش می توان به تصاویر سه بعدی از استخوان دست یافت و میزان آسیب دیدن استخوان را تشخیص داد.

• اسکن استخوان

اگر نتوان با استفاده از اشعه ی ایکس سیاه شدن سر استخوان ران را تشخیص داد، میتوان با اسکن استخوان ین بیماری را تشخیص داد.

راهکار های درمان سیاهی سر استخوان ران

برای درمان نکروز، راه های مختلفی وجود دارد. در صورتی که در مراحل ابتدایی بیماری تشخیص داده شود، میتوان با درمان دارویی روند پیشرفت بیماری را کنترل نمود.

از جمله روش های درمان سیاه شدن سر استخوان ران عبارتند از:

• داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

ممکن است پزشک برای کاهش درد ناشی از استئونکروز داروهایی نظیر ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و … تجویز نماید.

• داروهای پوکی استخوان

داروهایی نظیر آلندرونات میتوانند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند.

گاهی نیز ممکن است به تشخیص پزشک داروهای کاهنده ی کلسترول و داروهای رقیق کننده ی خون نیز برای پیشگیری از انسداد عروق و رقیق نمودن خون نیز تجویز شوند.

• استراحت کافی

از آنجایی که استراحت کافی موجب کاهش فشار وارد بر استخوان ران می شود، می تواند روند پیشرفت بیماری را کنترل نماید.

علاوه ر استراحت کافی، کاهش وزن نیز یکی از راه های مناسب برای کم کردن فشار وارد بر استخوان ران می باشد.

• فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی می تواند موجب رسیدن مواد مغذی خون به استخوان شوند و در نتیجه درد ناشی از بیماری کاهش یابد.

• افزایش دامنه حرکت

انجام تمرینات ورزشی مناسب با کمک متخصص، با افزایش انعطاف پذیری موجب افزایش دامنه ی حرکتی مفصل می شود.

• تحریک الکتریکی

جریان الکتریکی ممکن است باعث شود تا بافت استخوانی در بدن تولید شده و جایگزین بافت آسیب دیده و فرسوده شود.

• جراحی

با توجه به این که ممکن است علائم بیماری پس از پیشرفت زیاد بیماری ظاهر شود، ممکن است پزشک مجبور شود از روش های مختلف جراحی کمک بگیرد.

پیوند زدن استخوان فیبولار، تغییر شکل استخوان، آرتروپلاستی، کاهش فشار وارد بر هسته و تعویض مفصل لگن جزو گزینه های جراحی برای درمان سیاه شدن سر استخوان ران می باشند.

خلاصه مطلب

سیاه شدن سر استخوان ران یکی از انواع شایع نکروز می باشد. این نوع نکروز ممکن است در اثر مصرف الکل، مواد مخدر و برخی داروها، فشار مکانیکی زیاد به استخوان ران ایجاد شود. اغلب برای تشخیص سیاه شدن سر استخوان ران بایستی آزمایشاتی مثل عکس برداری با اشعه ایکس، ام آر آی و اسکن استخوان انجام شود.